Rij met ons mee terwijl we je meenemen in de wereld van de nieuwste autotechnologieën. Van zelfrijdende wagens tot slimme veiligheidssystemen, we ontrafelen het allemaal.
Ontdek hoe hybride motoren zuinigheid herdefiniëren en hoe je auto een verlengstuk van je digitale leven wordt. We duiken in handige snufjes zoals adaptieve cruisecontrol en automatische noodremmen, die autorijden veiliger en relaxter maken.
Laat je verrassen door 360-graden camera’s en head-up displays die je autorit naar een hoger niveau tillen. Benieuwd naar de toekomst van autorijden? We laten je zien wat er allemaal mogelijk is. Zin om samen op ontdekking te gaan? Klik snel verder!
Deze rijhulpsystemen zijn in de basis vooral ontworpen om te voorkomen dat je te hard rijdt. Sommige systemen kunnen echter ook helpen bij het handhaven van een veilige afstand tot je voorligger of waarschuwen voor scherpe bochten of een zachte berm.
Veel mensen zijn bekend met cruisecontrol, waarbij de auto een door de bestuurder ingestelde snelheid behoudt. Een snelheidsbegrenzer werkt op een vergelijkbare manier, waarbij de bestuurder een maximale snelheid kan instellen. Het verschil is echter dat de auto niet automatisch die snelheid handhaaft. De bestuurder moet zelf gas geven, waarbij de auto niet sneller rijdt dan de ingestelde limiet van de begrenzer. Op elk moment kan de bestuurder de ingestelde snelheid aanpassen of de begrenzer uitschakelen, bijvoorbeeld om in te halen of als de weg een andere snelheidslimiet heeft.
Met cruise control behoudt de auto een vooraf ingestelde snelheid totdat je de cruise control uitschakelt of het rempedaal gebruikt. Vaak kun je ook de snelheid verhogen of verlagen met druktoetsen op het stuur of het bedieningspaneel van de cruise control.
Terwijl een conventionele cruise control simpelweg een vooraf ingestelde snelheid handhaaft, past een adaptieve cruise control deze snelheid aan op de auto voor je. Stel je bijvoorbeeld een snelheid van 100 km/u in, maar rijdt de auto voor je met 90 km/u, dan zal jouw auto ook iets vertragen tot deze snelheid. Wanneer de auto voor je versnelt of wanneer je hem inhaalt, zal je auto weer accelereren tot de ingestelde 100 km/u.
Daarnaast biedt adaptieve cruise control vaak de mogelijkheid om de gewenste afstand tussen jouw auto en zijn voorganger in te stellen. Het is echter belangrijk op te merken dat niet alle systemen bij lage snelheden of tot aan stilstand werken.
Dankzij een camera achter de voorruit kan de auto verkeersborden langs de weg lezen. In tegenstelling tot snelheidslimietherkenning toont verkeersbordherkenning niet alleen de huidige snelheidslimiet op een display in de auto, maar kan het ook waarschuwingsborden detecteren, zoals die voor een scherpe bocht, oversteekplaats of gevaar voor overstekend wild.
De intelligente snelheidsassistent combineert in feite twee andere rijhulpsystemen: snelheidslimietherkenning en snelheidsbegrenzer. Terwijl je bij de laatstgenoemde zelf de snelheidslimiet moet instellen, past de intelligente snelheidsassistent automatisch de limiet aan naar de geldende maximumsnelheid. Deze wordt door de auto afgelezen van verkeersborden langs de weg, dankzij een camera achter de voorruit.
Met slechts één paar ogen kunnen we naderend gevaar soms niet op tijd opmerken. Gelukkig houden moderne auto’s ook een oogje in het zeil en waarschuwen ze ons voor dreigend gevaar, en in sommige gevallen kunnen ze zelfs ingrijpen.
Veel verkeersongevallen zijn het gevolg van kop-staartbotsingen, waarbij een auto achter op een andere auto botst. Het autonome noodremsysteem (Autonomous Emergency Braking – AEB) kan dankzij camera’s en/of radar dreigend gevaar detecteren en zelfs ingrijpen wanneer waarschuwingen worden genegeerd. Hierdoor kunnen ongevallen worden voorkomen of op zijn minst de schade worden beperkt.
Moderne systemen gaan zelfs verder en kunnen niet alleen andere voertuigen detecteren, maar ook voetgangers en fietsers herkennen. Op deze manier kan de auto ingrijpen wanneer een voetganger of fietser plotseling oversteekt of wanneer de bestuurder hen over het hoofd ziet.
Dit systeem waarschuwt je wanneer er een risico op een aanrijding ontstaat, bijvoorbeeld omdat de afstand tot je voorganger te klein is of het onderlinge snelheidsverschil te groot is. Via visuele en auditieve signalen wordt de bestuurder hiervoor gewaarschuwd, maar de auto zal niet automatisch remmen. Dit vormt een belangrijk onderscheid met Autonomous Emergency Braking (AEB), dat wel kan ingrijpen door te remmen.
Deze systemen assisteren bij het behouden van je eigen rijstrook, maar kunnen ook helpen bij het wisselen van rijstrook.
Met behulp van een camera kan de auto controleren of je keurig binnen de lijnen van je eigen rijstrook blijft. Als je dit niet doet en ook geen richting hebt aangegeven met je knipperlichten om van rijbaan te wisselen, zal Lane Departure Warning een waarschuwing geven. Dit systeem attendeert je wanneer je, door bijvoorbeeld een moment van onoplettendheid, de rijstrook verlaat. Bovendien stimuleert het gebruik van knipperlichten bij het wisselen van rijstrook.
Dit is een geavanceerdere variant van Lane Departure Warning. Het systeem geeft niet alleen een waarschuwing wanneer je dreigt de rijstrook onbedoeld te verlaten, maar probeert dit ook actief te voorkomen door kleine stuurcorrecties toe te passen.
Hoewel dit systeem enige gelijkenis vertoont met Lane Centering, is er een belangrijk verschil. Lane Centering probeert de auto in het midden van de rijstrook te houden door voortdurend bij te sturen indien nodig, terwijl Lane Keep Assist alleen ingrijpt wanneer je bijna de belijning overschrijdt.
Emergency Lane Keeping vertoont veel overeenkomsten met Lane Keep Assist (LKA), maar onderscheidt zich door zijn krachtiger ingrijpen met aanzienlijke stuurcorrecties. Waar LKA voornamelijk kleine koersafwijkingen corrigeert, kan ELK ingrijpen bij abrupte stuurmanoeuvres naar een andere rijstrook of wanneer de weg in een bocht loopt terwijl de bestuurder rechtdoor blijft rijden. Dit is tevens een belangrijk verschil met LKA, dat hoofdzakelijk reageert op wegmarkeringen, terwijl ELK ook de rand van de weg kan detecteren, zelfs wanneer er geen markeringen zijn.
In tegenstelling tot Lane Keep Assist, dat door de bestuurder moet worden geactiveerd, staat Emergency Lane Keeping standaard ingeschakeld in het voertuig.
Hoewel dit systeem enige gelijkenis vertoont met Lane Centering, is er een belangrijk verschil. Lane Centering probeert de auto in het midden van de rijstrook te houden door voortdurend bij te sturen indien nodig, terwijl Lane Keep Assist alleen ingrijpt wanneer je bijna de belijning overschrijdt.
Met behulp van sensoren of camera’s kan de auto detecteren wat jij mogelijk niet ziet: andere weggebruikers in je dode hoek. In de meeste gevallen wordt de bestuurder gewaarschuwd door een oplichtend waarschuwingslampje in de buitenspiegel wanneer er zich iets in de dode hoek bevindt. Als je eigen auto niet over dit systeem beschikt, ben je misschien wel eens opgemerkt door andere weggebruikers die het wel hebben. Wanneer je ze passeert, zal er een lampje gaan branden in hun buitenspiegel. Het blijft echter belangrijk om goed in de spiegel te kijken en over je schouder te controleren bij het veranderen van richting of van rijstrook. Deze waarschuwingssystemen zijn bedoeld als aanvullende waarschuwing om extra alert te zijn.
Deze systemen zijn ontworpen om het rijden te vergemakkelijken en vormen een eerste stap richting autonoom rijden. Adaptieve cruisecontrol houdt een veilige afstand tot je voorganger in de gaten, terwijl Lane Centering ervoor zorgt dat de auto netjes in het midden van de rijstrook blijft rijden.
In tegenstelling tot conventionele cruise control, die een vooraf ingestelde snelheid handhaaft, past adaptieve cruise control deze snelheid automatisch aan op de auto voor je. Als je bijvoorbeeld 100 km/u hebt ingesteld maar de auto voor je rijdt slechts 90 km/u, zal jouw auto ook iets vertragen tot die snelheid. Wanneer de auto voor je versnelt of wanneer je hem inhaalt, zal jouw auto weer accelereren tot de ingestelde 100 km/u.
Adaptieve cruise control biedt vaak ook de mogelijkheid om de afstand in te stellen die jouw auto moet aanhouden tot zijn voorganger. Het is echter belangrijk op te merken dat niet alle systemen werken bij lage snelheden of tot aan stilstand.
Dit systeem vertoont gelijkenissen met rijstrookondersteuning, maar in tegenstelling tot deze systemen, die waarschuwen wanneer er een probleem dreigt en soms ook ingrijpen, is Lane Centering voortdurend actief wanneer het is ingeschakeld. Het houdt de auto keurig in het midden van de rijstrook. Hoewel je je handen aan het stuur moet houden, voel je dat de auto het sturen grotendeels zelf uitvoert. Uiteraard draagt het bij aan de veiligheid wanneer de auto automatisch het midden van de rijstrook behoudt, maar dit systeem is ook ontworpen om autoritten comfortabeler en ontspannender te maken.
Hoewel dit systeem enige gelijkenis vertoont met Lane Centering, is er een belangrijk verschil. Lane Centering probeert de auto in het midden van de rijstrook te houden door voortdurend bij te sturen indien nodig, terwijl Lane Keep Assist alleen ingrijpt wanneer je bijna de belijning overschrijdt.
In tegenstelling tot conventionele cruise control, die een vooraf ingestelde snelheid handhaaft, past adaptieve cruise control deze snelheid automatisch aan op de auto voor je. Als je bijvoorbeeld 100 km/u hebt ingesteld maar de auto voor je rijdt slechts 90 km/u, zal jouw auto ook iets vertragen tot die snelheid. Wanneer de auto voor je versnelt of wanneer je hem inhaalt, zal jouw auto weer accelereren tot de ingestelde 100 km/u.
Adaptieve cruise control biedt vaak ook de mogelijkheid om de afstand in te stellen die jouw auto moet aanhouden tot zijn voorganger. Het is echter belangrijk op te merken dat niet alle systemen werken bij lage snelheden of tot aan stilstand.
Dit systeem vertoont gelijkenissen met rijstrookondersteuning, maar in tegenstelling tot deze systemen, die waarschuwen wanneer er een probleem dreigt en soms ook ingrijpen, is Lane Centering voortdurend actief wanneer het is ingeschakeld. Het houdt de auto keurig in het midden van de rijstrook. Hoewel je je handen aan het stuur moet houden, voel je dat de auto het sturen grotendeels zelf uitvoert. Uiteraard draagt het bij aan de veiligheid wanneer de auto automatisch het midden van de rijstrook behoudt, maar dit systeem is ook ontworpen om autoritten comfortabeler en ontspannender te maken.
Hoewel dit systeem enige gelijkenis vertoont met Lane Centering, is er een belangrijk verschil. Lane Centering probeert de auto in het midden van de rijstrook te houden door voortdurend bij te sturen indien nodig, terwijl Lane Keep Assist alleen ingrijpt wanneer je bijna de belijning overschrijdt.
Er zijn ook systemen die niet gemakkelijk in een van de bovenstaande categorieën passen, maar die toch bijdragen aan het veiliger en/of comfortabeler maken van je autorit.
Vermoeidheid heeft aanzienlijke invloed op je rijvaardigheid, met verminderde alertheid en een afnemend reactievermogen als gevolg. Door verschillende variabelen te analyseren, zoals het stuurgedrag, de totale rijtijd of het ingrijpen van actieve rijhulpsystemen, kan de auto vermoeidheid detecteren. Als vermoeidheid wordt gedetecteerd, ontvang je een waarschuwing in zowel auditieve als visuele vorm. Vaak verschijnt er een symbool van een kopje koffie op het display om aan te geven dat het tijd is om even uit te rusten voordat je verder rijdt.
Adaptieve cruise control biedt vaak ook de mogelijkheid om de afstand in te stellen die jouw auto moet aanhouden tot zijn voorganger. Het is echter belangrijk op te merken dat niet alle systemen werken bij lage snelheden of tot aan stilstand.
Vaak is aan iemands rijstijl al te merken of diegene bezig is met zijn telefoon of een gesprek met een medepassagier. Afleiding heeft een negatieve invloed op je rijgedrag; je reactievermogen neemt af en je koersvastheid lijdt eronder. Afleidingsherkenning detecteert aan het rijgedrag wanneer de bestuurder mogelijk niet volledig gefocust is op het verkeer en zal de bestuurder hiervoor waarschuwen.
Dit systeem behoeft weinig uitleg, aangezien het navigatiesysteem bij de meeste mensen bekend is. Toch kan dit systeem ook bijdragen aan een veiligere autorit. Doordat je je bestemming vooraf al hebt ingevoerd en het navigatiesysteem je de juiste weg wijst, hoef je niet zelf naar de juiste route te zoeken en kun je je meer concentreren op het verkeer. Dit staat in schril contrast met het ouderwetse stratenboek dat vroeger bij menig automobilist op de bijrijdersstoel lag…
Je auto ontvangt actuele verkeersinformatie via radio (RDS) of internet. Niet alleen kan het navigatiesysteem rekening houden met files en omleidingen tijdens de routebegeleiding, maar de auto kan je ook waarschuwen wanneer je een file of langzaam rijdend verkeer nadert.
Sensoren in zowel de achter- als soms de voorbumper assisteren bij het inparkeren. Ze geven met geluidssignalen en visuele indicaties aan hoe ver je van obstakels verwijderd bent. Met parkeersensoren wordt inparkeren een fluitje van een cent!
Een stapje luxer dan parkeersensoren is de achteruitrijcamera. Deze geeft je een nauwkeurig beeld van wat er achter je auto gebeurt, waardoor achteruit inparkeren nog eenvoudiger wordt. Naast de achteruitrijcamera zijn er ook andere soorten omgevingscamera’s beschikbaar. Sommige auto’s hebben camera’s net voor de voorwielen geplaatst, zodat je om een hoekje kunt kijken zonder de weg op te hoeven rijden. Er zijn ook auto’s met camera’s rondom, waardoor je tijdens het achteruit rijden of langzaam manoeuvreren een vogelperspectief van je auto krijgt. Op die manier kun je gemakkelijker navigeren in krappe straten of garages, omdat je precies ziet wat er aan alle kanten van je auto gebeurt.
Ondanks parkeersensoren en camera’s blijft netjes inparkeren voor velen een uitdaging. Gelukkig bieden steeds meer auto’s een oplossing met Assisted Parking. Deze parkeerassistent neemt al het stuurwerk van je over, waardoor je alleen nog maar voorzichtig gas hoeft te geven en te remmen.
De overtreffende trap van Assisted Parking is Automatic Parking. Moet je bij die eerste nog zelf gasgeven en remmen, bij Automatic Parking parkeert je auto zich met een druk op de knop helemaal zelfstandig. Op sommige luxe auto’s is deze functie zelfs vanaf de autosleutel te bedienen, zodat jij alvast uit kan stappen en de auto zichzelf daarna in een heel krappe garage of parkeervak parkeert.
Dit systeem waarschuwt je wanneer je stilstaat of langzaam rijdt en er achteropkomend verkeer te snel nadert. Dit geeft jou mogelijk de kans om uit te wijken. Vaak gaan ook de waarschuwingslampen van de auto branden om het achteropkomende verkeer te waarschuwen, en sommige auto’s kunnen zelfs de gordels alvast aanspannen.
Ben je op zoek naar een professionele autorijschool in Zoetermeer? Dan ben je bij Verkeersschool GoPro aan het juiste adres.
Onze rijschool is een autorijschool met een buitengewone service waarbij kwaliteit, betrouwbaarheid en individuele aandacht voorop staat.
Websiterealisatie: Buro Vaders
© 2024 Verkeersschool GoPro, Alle rechten voorbehouden.